اصول آموزشی پنوماتیک در موسیقی

اصول آموزشی پنوماتیک در موسیقی اصول آموزشی پنوماتیک در موسیقی : دکتر میلاد حسین زاده داداشی در مقاله قبل راجع به اصول 12 گانه پنوماتیک در آموزش زبان ارائه دادند بسته به فیدبکی که از زبان آموز گرفته می شود نقاط ضعف اصلی در 11 بخش کنترل و رفع می گردد ایشان درین مقاله به شیوه […]

اصول آموزشی پنوماتیک در موسیقی

اصول آموزشی پنوماتیک در موسیقی : دکتر میلاد حسین زاده داداشی در مقاله قبل راجع به اصول 12 گانه پنوماتیک در آموزش زبان ارائه دادند

بسته به فیدبکی که از زبان آموز گرفته می شود نقاط ضعف اصلی در 11 بخش کنترل و رفع می گردد

ایشان درین مقاله به شیوه پنوماتیکشان در آموزش موسیقی می پردازند که در ذیل به آن پرداخته می شود.

مفهوم نُت در موسیقی :

در ابتدای امر باید به چند تعریف در فیزیک صوت پرداخته شود تا خوانندگان محترم به درک جامعتری از آواها دست یابند .

مفهوم اول فرکانس :

ساعت های قدیمی را با پاندولی بلند در نظر بگیرید، پاندول به آرامی از سمت چپ به راست

حرکت می کرد و دوباره از راست به چپ به جایگاه اولش بر می گشت .

یک حرکت رفت و برگشت آن، اگر در یک ثانیه انجام گردد , به آن تکرار رفت و برگشت فرکانس

می گویند که واحد آن هرتز است .

حالا شما، یک سیم گیتار یا تار را در نظر بگیرید، از دو سو بسته شده است و نوازنده با ناخن خود

یا مضراب سیم را به حرکت در می آورد.

سیم بالا می رود و دوباره به پایین بر می گردد و این حرکت تکرار می شود، بالا، پایین و دوباره این حرکت رفت و برگشت تکرار و تکرار می گردد.

دانشمندان فیزیک موسیقی و صوت توجه کرده اند که اگر مثلا سیم دوم گیتار در یک ثانیه 247 بار

این حرکت رفت و برگشت را انجام می دهد.

دقت کنید که با چه سرعتی یک سیم مولکول های هوا را به حرکت در می آورد

یا مثلا سیم 4 در یک ثانیه 147بار با حرکت رفت و برگشت مولکول های هوا را به حرکت در می آورد.

دانشمندان و محققان موسیقی دقت کرده اند که اگر یک سیم با ضخامتی خاص 147 بار در یک

ثانیه مولکول های هوا را به ارتعاش در بیاورد صدای (( رِ )) می دهد .

حال فرقی نمی کند دوسر سیم روی گیتار بسته شده باشد یا دوسر پیت حلبی روغن .

اگر سیم، کش و هر شی دیگری را به دو نقطه جوری ببندیم و اینقدر بکشیمش و سفتش کنیم که در یک

ثانیه 247 بار مولکول های هوا را مرتعش کند صدای (( سی )) را به گوش می رساند.

اصطلاح کوک کردن ساز در موسیقی به همین معنا می باشد .

یعنی اینقدر سیم را سفت و شل کنیم تا به فرکانس مورد نظر برسد.

موسیقی دانان برای هر کدام از این فرکانس ها ( حرکات رفت و برگشت سیم ) نامی گذاشته اند .

یعنی بخواهیم جور دیگر بیان کنیم کلیه اصوات در طبیعت به 7 دسته فرکانس یا 7 نُت دسته بندی شده اند.

نتهای do _ re _ mi _ fa _sol _ la_ si

هر شیئی در طبیعت از برگ درخت تا امواج ساحل که با هوا برخورد می کنند صدایی ایجاد می کنند که درون این 7 نت می باشد و موسیقی طبیعت ایجاد می گردد.

برای درک بیشتر موضوع، صدای بوق آزاد خط تلفن صدای نت لا , سیم پنجم گیتار است.

با دقت گوش دهید می بینید می گوید لااااااااااااا

یا صدای آژیر آمبولانس دو نت ( می , فا ) است که تکرار می گردد.

اولین نت با دو شروع میشود و با نت سی تمام میشود.

آیا بعد نت سی نت دیگری وجود دارد؟

جواب خیر است فقط همان نت دو اولیه تکرار می شود ولی با صدایی زیر تر.

مفهوم زیر و بم بودن صدا چیست ؟

منظور از زیر بودن صدا اینست که تعداد حرکات رفت و برگشت نت در یک ثانیه دو برابر شده است

در مبحث پنوماتیک آموزش موسیقی مدرس باید بتواند مطالب را قابل لمس به هنر آموز ارائه دهد.

هنر یک معلم درینست که بتواند علم و دانشش را به صورت مبتدی و عامیانه بیان نماید.

در مثال دیگر راجع به پرده ی موسیقی موضوع را به اتمام می رسانم

پرده موسیقی :

قبل بیان پرده موسیقی باید به مفهوم فاصله موسیقی پرداخت .

اختلاف زیر و بمی بین دو نت موسیقی ( اختلاف فرکانس آنها ) فاصله نامیده می شود .

به اختلاف زیر و بمی دو نت , پرده موسیقی می گویند .

این زیر و بمی در بین برخی از نتها کمتر و در حد نصف است مثل دو نت سی و دو

( یاد عدد 32 بیفتید ) و یا می و فا . که به آن نیم پرده می گویند.

در انتها دکتر میلاد حسین زاده داداشی اضافه کردند همانگونه که برای اندازه گیری مسافت

از واحدهایی نظیر متر استفاده می شود در واحد اندازه گیری فاصله ها در موسیقی پرده می باشد .

البته باید دقت کرد در هر سازی این تعریف متفاوت است مثلا در پیانو از هر کلاویه سفید

تا کلاویه سفیدبعدی پرده می باشد و هر کلاویه سیاه تا کلاویه سفید نیم پرده می باشد

یا در گیتار هر دو فرت یک پرده موسیقی را تشکیل می دهند.

میلاد حسین زاده داداشی