آموزش شناور، کاهش زمان و هزینه، افزایش کارایی

در دوره ای زندگی می کنیم که سرعت حرف اول را می زند , دیدن مردمی که تحمل اندکی صبر را ندارند کار دشواری نیست .درین زمانه افراد و سازمان هایی که به سرعت و کارایی بالا دقت ندارند از دور رقابت حذف می گردند. بعلت بستری بودن موضوع آموزش در تمام زمینه های زندگی مختصرا به آن می پردازم . در این مقاله شیوه ی آموزش شناور معرفی می گردد.

 

 

آموزش شناور، کاهش زمان و هزینه، افزایش کارایی

در دوره ای زندگی می کنیم که سرعت حرف اول را می زند، دیدن مردمی که تحمل اندکی صبر را ندارند کار دشواری نیست.

درین زمانه افراد و سازمان هایی که به سرعت و کارایی بالا دقت ندارند از دور رقابت حذف می گردند.

بعلت بستری بودن موضوع آموزش در تمام زمینه های زندگی مختصرا به آن می پردازم.

در این مقاله شیوه ی آموزش شناور معرفی می گردد.

 

دستکم برای مبحث آموزش 4 عنصر اصلی می توان نام برد :

1. دانش آموز
2. معلم
3. شیوه ی آموزش
4. بازخورد گیری 
 

1. دانش آموز :

دانش آموز عنصر اصلی و محوری آموزش شناور می باشد.

انسانها بستری از اطلاعات می باشند که به صورت مستمر این اطلاعات در تبادل با محیط خارج است.

انسان یک سیستم باز می باشد نه خمیری بی شکل که با دستوری پخت بتوان از آن نانی برشته بدست آورد.

   انسان از سویی دارای غریزه حفظ بقا می باشد و از سویی دیگر دارای قدرت تفکر و حل مساله، پس نمی توان با چوب تر برای وی نسخه ای پیچید

بگونه ای که حتی شدیدترین قانون ها بعد از مدتی مغلوب قدرت حل مساله انسان می گردند و کارایی شان را از دست می دهند.

آموزشی موثر است که باعث تغییر نگرش و رفتار انسان گردد،

انسانی که ادعای منطق می کند ولی در اکثر موارد احساس وی بر منطقش مسلط است .

2. آموزگار :

در شیوه آموزش شناور عنصر دوم آموزگار می باشد .

نقل از دیل کارنگی می باشد که مخاطبان شما را قبل از اینکه دهانتان را باز کنید یا تایید می گردید یا رد، آموزگاری که در بدو ورود به کلاس ظاهری نامناسب دارد،

آموزگاری که در طی جلسات آموزشی اخلاق و انعطاف پذیری مناسب ندارد به بازدهی و راندمان مطلوب نمی رسد .

شاید به جرات گفت بالاتر از تخصص و انتقال معنا , توانایی ورود به ذهن دانش آموز و مخاطب حائز اهمیت است.

هر انسانی دارای دیوار نامرئی دفاعی می باشد که وظیفه یک آموزگار اینست

که بدون تخریب این دیوار ها ، از دریچه قلب فرد وارد گردد و تکلیف انسانی اش را ادا کند .

تخریب این دیوار نتیجه ای جز پدید آمدن رفتار دوگانه و نفاق آمیز ندارد که باعث دور شدن آموزگار از هدف اصلی اش می شود.

چون اصل آموزش در تغییر در نگرش و رفتار است، چگونه می توان افراد دو رو را به مقصود رسانید.

نتیجه سیستم چوب تر فقط تربیت انسان هایی دو رو و ناکارآمد می باشد .

پس در ابتدا باید آموزگاران محترم به صورت دقیق بوسیله علوم روز روانشناسی و جامعه شناسی و … توجیه گردند تا بتوانند نسلی سالم و کارآمد تحویل جامعه دهند.

3. شیوه ی آموزش :

سومین عنصر آموزش شناور شیوه ی آموزش می باشد.

دراین مقاله چند روش به صورت مختصر بیان می گردد هر چند که بخاطر ماهیت وجود انسان روش ها به صورت مستمر باید به روز رسانی گردد.

الف ) پرواز در ارتفاع پایین :

هنر یک معلم و استاد در گنده گویی و پیچیده کردن مسایل نیست

هنر درین است که با وجود سالها تجربه و علم اندوزی بتوان در سطح یک فرد عامی مطالب را بیان نمود.

پس در ارتفاع پایین پرواز کنید و در ابتدا با دانش آموزتان همسو شوید و سپس وی را با خودتان به اوج رسانید.

ب ) روش مکش مغزی :

هیچگاه مطالب را کامل و جامع بیان ننمایید چون در زمانی که مغز ما با انبوهی از اطلاعات ورودی مواجهه می گردد ا

ز طریق فرایندهای مختلف مانند هجوم افکار منفی , افسردگی , بهانه جویی آن را پس می زند .نتیجتا ذهن مخاطبین را تشنه نگه دارید .

ج ) آوردن مثال های جذاب برای مخاطب :

لازمه ی این امر نیز شناخت نسبی از دانش آموز و مخاطب می باشد تا از طریق سخن گفتن از جنس مطلوب وی، به مقصود رسید.

د ) روش شوک ذهنی :

با بیان نادرست  مطالبی که از قبل تدریس شده است ذهن مخاطب را درگیر نمایید

تا در وی حالت اعتراضی ایجاد گردد 

ازین طریق اطلاعات مورد نظر را از لایه های زیرین مغزش بیرون آورید و تثبیت نمایید.

ر ) ارتباط مستمر و دایمی :

شرایط اینترنت و نرم افزارهای ارتباطی این حسن را دارد

تا بتوان به صورت دائمی و مستمر، خارج از فضای خشک و بسته کلاسی نیازهای دانش آموزان را بر طرف نمود و آنها را برای کارایی بیشتر کنترل نمود .

4. بازخورد گیری :

عنصر آخر آموزش شناور بازخوردگیری می باشد: سیستمی که به بازخورد ها اهمیت ندهد

محکوم به فناست، موضوعی که درین بخش مطرح می گردد این است که از یک روش بازخورد نمی توان برای همه ی انسان ها استفاده نمود.

هر انسان مجموعه ای از احساسات می باشد که برای ارضا آنها با قدرت حل مساله اش روش های متفاوتی را پیش می گیرد

پس در طرح روش های باز خورد گیری، شخص مخاطب در نظر گرفته شود

و روش های متفاوتی را خلق نمود.

نتیجه گیری :

انسان موجودی است که از لایه های متفاوت احساسی تشکیل شده است

هر چند دم از منطق می زند ولی اکثر تصمیماتش بر اساس احساس می باشد .

حال شما آموزگار هستید یا بازرگان، یا اگر با همسرتان مشکل دارید

برای رسیدن به مطلوب و مقصود، باید این لایه ها رابررسی کنید

اگر توانستید در لایه پدر یا مادر نداشته مخاطبتان یا برادر و خواهر نداشته یا همسر و دوست نداشته مخاطبتان قرار گیرید،

آن وقت می توانید به قلب و ذهن این موجود پیچیده راه یابید .

در انتها لازم بذکر است که هر کدام از موارد مذکور دارای روش های خاص و جذابی می باشد

که در مقالات بعدی به آن می پردازم.

              با تشکر از نویسنده مقاله شیوه آموزش شناور دکتر میلاد حسین زاده داداشی