لری الیسون ؛ چطور یه نابغه اوراکل رو خلق کرد؟

لارنس (لری) جوزف اِلیسون به عنوان یکی از مشهورترین رهبران صنعت تبلیغات، فنآوری اطلاعات و توسعه نرم افزاهای کامپیوتری شناخته میشد. در سال 1977، لری و دو تا از همکارش شرکتی رو تأسیس کردن که به عنوان اولین پایگاه داده در تجارت جهانی شناخته شد. این فنأوری، انقلابی رو در نحوه دسترسی و استفاده از داده ها در کسب و کارها ایجاد کرد.

سرانجام با توجه به انگیزه و روحیه رقابتی لری الیسون، پایگاه های اطلاعاتی «اوراکل» بر بازار تسلط پیدا کرد و شرکت او روز به روز رشد کرد و به دومین شرکت نرم افزار مستقل در جهان تبدیل شد. الیسون در سال 2004 حدود 18.7 میلیارد دلار درأمد کسب کرد و به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد. آینده نگری و تمایل قابل توجه الیسون به ریسک پذیری همیشه مورد توجه علاقه مندان بود؛ با تبلیغ سالارن سامتا همراه باشین.

اوایل زندگی الیسون
اوایل زندگی الیسون خالق اوراکل

اوایل زندگی لری الیسون

الیسون در نیویورک از یک مادر تنها متولد شد. مادرش لری رو برای فرزند خوندگی به عمه و عمویش واگذار کرد. الیسون تو شیکاگو و در تیک خانواده یهودی از طبقه متوسط ​​ بزرگ شد رابطه سختی با پدر خوندش داشت. اون بعدها عدم ایمان پدر به توانایی های پسرش رو عامل مهمی در تمایلش برای شناخت و موفقیت عنوان کرد. 

با این حال، انگیزه و بلند پروازی لری الیسون تا زمان به بلوغ ظاهر نشد. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان South Shore تو سال 1962، الیسون در دوره های دانشگاه ایلینوی ثبت نام کرد. اما هنگامی که مادرش بر اثر سرطان درگذشت، بدون تمام کردن تحصیلا خود، دانشگاه رو ترک کرد. 

اون سپس در رشته فیزیک و ریاضیات در دانشگاه شیکاگو ثبت نام کرد، اما دوباره بدون آنکه فارغ التحصیل شود اونجا رو هم ترک کرد. اون بعدها عدم توجه به اتمام تحصیلات دانشگاهی خودش رو علت توجه پایین، عدم نظم و احترام به اقتدار دونست.

تجربه لری الیسون تو دانشگاه از یک نظر ارزشمند بود. وی به عنوان سپردن بخشی از یک دوره فیزیک، برنامه نویسی کامپیوتر رو آموخت. اون شروع به برنامه نویسی قراردادی کرد و فرهنگ کاری رو پیدا کرد که متناسب با خلق و خوی و سبک زندگیش بود. در نرم افزار، متیو سیموندز به نقل از الیسون گفت: «توجه کوتاه مدت من علیه خودم نبود، چون من میتونستم خیلی سریع برنامه ها رو بنویسم. در نهایت من درآمد زیادی کسب کردم و فقط چند روز باید کار میکردم. این سرگرم کننده و آسان بود و هیچ کس اهمیتی نمیداد که شما دکترا دارین یا هرگز دبیرستان رو تموم نکردین». 

تو سال 1966 الیسون شیکاگو رو ترک کرد و راهی کالیفرنیا شد. دهه های بعد، الیسون از یک شرکت به شرکت دیگر به عنوان برنامه نویس نقل مکان میکرد. انگیزه اصلی اون، کسب درآمد کافی برای تأمین هزینه سفرهای کوهنوردی و صخره نوردی تو دره یوسمیتی بود.

آزمایشگاه های توسعه نرم افزار

در سال 1976 الیسون تو یک شرکت کوچکی به نام Precision Instruments کار کرد که نام خود را به امکس تغییر داده بود. این شرکت روی یک مفهوم ذخیره انبوه کار میکرد و الیسون به عنوان معاون تحقیق و توسعه اون استخدام شد. تجربه اون در امکس باعث شد که الیسون باور کنه که میتونه کار مدیریت یک شرکت فنأوری رو بهتر از اکثر مدیرانی که در اطراف خود مشاهده میکنه، انجام بده. 

داشتن استقلال برای خلق و خوی غیرکنترل گرای لری الیسون جذاب بود. هنگامی که امکس برای این پروژه به نرم افزار احتیاج داشت، الیسون دو دوست خود به نام های «ادوارد آ. اوتس» و «رابرت ن. ماینر» رو متقاعد کرد تا تو تأسیس یک شرکت به اون بپیوندن. تو سال 1977 آزمایشگاه های توسعه نرم افزار با 2000 دلار تأسیس شد و الیسون به عنوان معمار ایده پرداز، مالکیت اکثریت شرکت رو در اختیار داشت.

اوایل این شرکت به عنوان یک تجارت مشاوره تصور میشد. با این حال، این سه نفر به زودی تصمیم گرفتن تا به جای اون به تجارت نوپای نرم افزار بپردازن. همزمان با توسعه فنآوری سخت افزار رایانه، تقاضای تجارت برای برنامه های نرم افزاری افزایش یافت. این سه نفر نیاز به تهیه برنامه کامپیوتری مفیدی داشتن که میتونست به طور مکرر به شرکت های مختلف فروخته بشه. نکته اصلی ارائه محصول مناسب بود!

جهان پایگاه های اطلاعاتی

تو سال 1970 یک محقق IBM به نام «ِاِدگار اچ. کد» مقاله ای در مورد پایگاه داده های رابطه ای منتشر کرد. مقاله اون کاملاً تئوریک بود و توسط عموم به خوبی درک نشد، اما روش جدیدی رو برای سازماندهی مقادیر زیادی از داده ها ارائه میکرد، تا افراد به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشن. 

پتانسیل موجود تو نظریه ِاِدگار اچ. کد بسیار زیاد بود، چون بدان معنا بود كه شركت ها میتونن داده ها رو به روش هایی مدیریت و بازیابی کنن كه قبلاً هرگز امكان پذیر نبوده. با این حال، با وضعیت فعلی فنآوری، پایگاه داده رابطه ای، همونطور که مدل ِاِدگار اچ. کد شناخته شده بود، بسیار کُند به نظر می رسید. 

این ایده به طور گسترده ای پذیرفته شد که مدل ِاِدگار اچ. کد فاقد پتانسیل تجاری بود. در اواسط دهه 1970 IBM Research یک پایگاه داده رابطه ای ساخت و یک زبان برنامه نویسی ویژه به نام SQL ایجاد کرد تا امکان تعامل آسون تر با پایگاه داده رو فراهم کنه.

به دلایل مختلف، IBM در پیشرفتی که با پایگاه داده ایجاد کرده بود، کُند عمل کرد. لری الیسون یکی از کسانی بود که مقالاتی که درباره کار IBM با پایگاه داده رابطه ای منتشر شده بود رو خونده بود. با این حال، اون یکی از معدود افرادی بود که در تلاش برای تولید اولین پایگاه داده رابطه ای، مایل بود همه چیز رو به خطر بیندازه. 

طی دو سال آینده آزمایشگاه های توسعه نرم افزار نام خودشون رو به Relational Software Inc تغییر دادن و فنآوری داده ها رو توسعه بخشید. آژانس اطلاعات مرکزی آمریكا (CIA) از چند سال قبل به مفهوم پایگاه داده های رابطه ای علاقه مند بود و پولی را عنوام کمک مالی به این شركت میداد تا نرم افزار رو برای فروش آماده کنه. 

هنگامی که اوراکل نسخه دو خودش رو برای بازار تو سال 1979 راه اندازی کرد، CIA به همراه چندین آژانس اطلاعاتی دیگه دولتی اولین مشتری ها بودن. شرکت کوچک لری الیسون این فنآوری رو از IBM ربوده بود و اولین پایگاه داده رابطه ای، البته یکی از اون هایی که چندان قابل اعتماد نبود رو به بازار عرضه کرد.

تولد شرکت اوراکل
تولد شرکت اوراکل توسط لری الیسون

اوراکل متولد میشه

تو سال 1983 با عرضه نسخه سه اوراکل، این شرکت نام خودش رو به اوراکل تغییر داد. تو تأسیس شرکت، الیسون عزم متعصبانه و اراده خودش رو برای تبدیل شدن به یک افسانه به نمایش گذاشت. وظیفه اون نه تنها جلب مشتریان برای خرید پایگاه های داده اوراکل بود، بلکه ترغیب اون ها به این نکته بود که بانک های اطلاعاتی رابطه ای، راه آینده هستن. 

برای غلبه بر رزرو اولیه مشتریان، الیسون خودش رو مؤظف کرد که از تمام قدرت خود برای جذب و خیره كردن مخاطبانش استفاده کنه. طبق گفته سیموندز در سافتوار، دونالد ال. لوكاس، مدیر شركت، الیسون رو چنین توصیف كرد: «مانند یک رهبر معنوی، بشارت دهنده برای مدل پایگاه داده رابطه ای». تو روزهای ابتدایی شرکت، الیسون یکی از مهارت های کلیدی خودش رو به دست آورد، توانایی او در انتقال چشم انداز برای آینده صنعت فنأوری اطلاعات به اطرافیانش بود.

لری الیسون که توجه خوشد رو کاملاً معطوف به سهم بازار کرده بود، به دلیل ادعاهای اغراق آمیزش درباره اونچه که نرم افزار میتونه انجام بده، بدنام شد. در رقابت برای به دست آوردن سهم بازار قبل از اینکه رقبا تو صنعت رقابت بتونن نسخه های خودشون رو راه اندازی کنن، الیسون مایل بود خطرات باورنکردنی رو بپذیره. 

اولین نسخه های اوراکل به دلیل عملکرد غیرقابل اعتمادشون مشهور بود و مشتریان از تحویل دیرهنگام و وعده های دروغین شکایت داشتن. اما به نظر رسیده بود که استراتژی فروش تهاجمی جواب میده. 

نسخه شش اوراکل فاجعه آفرید

تو سال 1986، اوراكل با 15 دلار برای هر سهم وارد سهام عمومی شد. 39 درصد سهام الیسون 93 میلیون دلار ارزش داشت. تو سال 1987، اوراكل 131 میلیون دلار درآمد کسب كرد و الیسون پیش بینی كرد كه این شركت، بزرگ ترین شركت نرم افزاری تو جهان خواهد بود.

اون که مصمم به حفظ رشد شرکت بود، شهرت زیادی رو برای فشار آوردن به کارمنداش به وجود آورد. تو سال 1985 اون اظهار داشت که این شرکت هر ساله درآمد خودش رو دو برابر افزایش خواهد داد. برای چند سال به نظر میرسید او به هدفش رسیده. 

از قضا، بی پروایی لری الیسون که تا حدی موفقیت شرکت رو میسر کرده بود، منجر به شیوه های تجاری شد که تقریبا سقوط شرکت رو دربرداشت. تو سال 1988، اون با رقابت شدید با شرکت هایی که دارای محصولات برتر بودن، تصمیم گرفت اوراکل نسخه شش رو قبل از تست نهایی، منتشر کنه. مشکلات بعدی برای شهرت اوراکل و اعتبار اون نزد مشتریان فاجعه بار بود!

به دلیل مشکلات متعدد و همچنین بی نظمی در حسابداری، تا سال 1990 اوراکل کنترل امور مالی خودش رو از دست داد و با یک بحران جدی نقدینگی روبرو شد. تو سال 1991، اوراكل خسارت سال گذشته خودش رو نزدیک به 36 میلیون دلار اعلام كرد كه به شدت بر قیمت سهام این شركت تأثیر گذاشت و تقریباً منجر به نابودی اون شد.

آتش زیر خاکستر

در حالی که بسیاری از مشکلات این شرکت رو میشه تو نقص های خودِ لری الیسون به عنوان مدیرعامل جستجو کرد، اما همچنین آشکار بود که آینده شرکت به بصیرت و انگیزه اون بستگی داره. با این حال، با روحیه کارآفرینی که شرکت رو راه اندازی کرده بود و از سال های اولیه اون رو هدایت میکرد، باید با اقدامات حرفه ای تر و معتدل تری شرکت رو نجات میداد. 

جفری او.هنلی و ریموند جی لین وارد شرکت شدن و به ترتیب نقش مدیر مالی و مدیر عامل رو بر عهده گرفتن. خود الیسون مجدداً تمرکز خودش رو به جزئیات اداره شرکت به روشی حرفه ای معطوف کرد. با تأثیر مثبت تیم مدیریتی جدید و عرضه یک محصول جدید، نسخه هفت اوراکل که برتر از هر چیز دیگه ای در بازار بود، باعث شد اوراکل به اعتبار گذشته خودش برگرده. تا سال 1994 اوراكل به طور واضح بر رقبای خود پیروز شده بود و بر بازار پایگاه داده تسلط داشت.

لری الیسون و انقلاب اینترنت

علیرغم موفقیت ها، اوراکل هنوز یک بازیگر کوچک تو صنعت فنأوری بود و از رسیدن به هدف لری الیسون برای بزرگ ترین شرکت نرم افزاری تو جهان فاصله داشت. الیسون هنوز از ثروت و نفوذی که بنیان گذار مایکروسافت بیل گیتس داشت، فاصله بسیار زیادی داشت. آینده نگری و چشم انداز قابل توجهی از طرف لری برای سوق دادن اوراکل به خط مقدم صنعت مورد نیاز بود. 

تو سال 1995، در حالی که بقیه مردم جهان با راه اندازی مایکروسافت ویندوز 95 متحیر شده بودن، الیسون سقوط نهایی کامپیوتر شخصی رو که اساس مفهوم محاسبات مایکروسافت بود را پیش بینی کرد. اگرچه بیشتر کارشناسان اظهارات اون رو به مضحکه میگرفتن، اما تعداد کمی از اون ها میتونستن تأثیری رو که ظهور اینترنت بر صنعت فنأوری اطلاعات داشت رو  پیش بینی کنن.

از اواسط دهه 1990 الیسون استراتژی تجارت خودش رو بر روی اینترنت متمرکز کرد. به دلیل آینده نگری اون، اوراکل تو موقعیت ایده آلی قرار گرفت تا از رونق دات کام (.COM) استفاده کنه. در مقابل، مایکروسافت در میان دیگران اهمیت اونچه رو که تو دنیای تجارت اتفاق میفتاد رو به کندی درک کرد. پایگاه داده های قدرتمند اوراکل به یک بستر اساسی تجارت در اینترنت تبدیل شد و اون رو به یکی از قدرتمندترین شرکت های «سیلیکون ولی» تبدیل کرد. 

تو سال 2000 لری الیسون برای مدت کوتاهی از گیتس به عنوان ثروتمندترین فرد جهان پیشی گرفت. این موقعیت عمدتاً از طریق نیروی رهبری بصیر الیسون حاصل شد. همونطور که دیوید جی روکس، مدیر سابق اوراكل، به اندی سروور، جولیا بورستین و جسیكا سونگین از فورچون توضیح داد که آیا لری یک ایده آل گر عالی هستش؟ آیا اون یک بهترین مدیره؟ اونچه که وجود داره این هستش که اون یک رهبر عالیه. قدرت بزرگ اون این هستش که کارمندان استثنایی رو استخدام میکنه.

تغییر نگرش لری الیسون

علی رغم موفقیت های بیشمار، تعهد الیسون به چشم انداز محاسبات از طریق اینترنت، یک استراتژی پر خطر برای این شرکت بود. الیسون متقاعد بود که الگوی محاسبات قدیمی کلاینت سرور بن بست فنأوری هستش. بنابراین اون تو سال 1997 اعلام كرد كه تمام نرم افزارهای این شركت برای فضای جدید اینترنت نوشته شده. این حرکت خطرناکی بود، زیرا مشتریانی رو که آماده انجام چنین تغییر چشمگیری تو سیستم عامل های نرم افزار تجاری خود نبودن رو بیگانه میکرد. 

لری الیسون همچنین میخواست ماهیت اصلی شرکت رو تغییر بده. به دلیل پتانسیل رشد محدود در بازار پایگاه داده های سنتی اوراکل، اون به برنامه های اینترنتی به عنوان راه آینده اوراکل نگاه میکرد. این نرم افزار برای انجام عمده فعالیت های تجاری جهت فروش، امور مالی و مدیریت ارتباط با مشتری مورد استفاده قرار گرفت. 

بیشتر شرکت های نرم افزاری تمرکز خودشون رو بر توسعه برنامه های کاربردی برای یک حوزه کسب و کار خاص گذاشتن. استراتژی جاه طلبانه الیسون تهیه یک بسته کاملاً یکپارچه تجارت الکترونیکی بود که به اعتقاد او این صنعت همونطور که مایکروسافت ویندوز بر جهان سیستم عامل ها تسلط داشت، بر صنعت مسلط خواهد شد.

لری الیسون با هدف تبدیل شرکت به یک تجارت الکترونیکی، یک شکل دیگر از اوراکل رو راه اندازی کرد. این بازسازی داخلی به عنوان تبلیغاتی برای اونچه که فنآوری اوراکل میتونه برای بهبود کارآیی کسب و کارها انجام بده، در نظر گرفته شده بود.

در حالی که این استراتژی تقریباً باعث یک میلیارد دلار صرفه جویی تو شرکت شد، اما تأثیر زیادی روی تیم مدیریتی اوراکل داشت. لین، مدیر ارشد عملیاتی که به عنوان دومین فرمانده الیسون و جانشین نهایی او در نظر گرفته میشئ رو از شرکت اخراج کرد.

کاهش ارزش شرکت اوراکل

شرکت اوراکل
لری الیسون خالق اوراکل

خروج لین تو سال 2000 و چندین مدیر دیگه تو سال های بعد، تحلیلگران رو نگران ثبات اوراکل کرد. این نگرانی که عدم تمایل آشکار لری الیسون برای تقسیم قدرت با تیم اجرایی خود باعث ایجاد خلاء مدیریتی شد. علاوه بر این، مشكلات مربوط به مجموعه تجارت الكترونیكی هم تو سال 2000 به وجود اومد. 

این محصول برای ایجاد تسلط اوراكل در بازار نرم افزارهای اینترنتی بود، اما این نرم افزار از انتظاراتی كه الیسون ایجاد كرده بود پایین تر بود و استراتژی وی متزلزل به نظر میرسید. پس از سقوط صنایع دات کام و مخابرات، رکود اقتصادی و حملات تروریستی 11 سپتامبر در 2001 هزینه های فنآوری رو کاهش داد. 

در نتیجه، رشد اوراکل به شدت کاهش پیدا کرد. ثروت شخصی الیسون از 58 میلیارد دلار در سال 2000 به 18.7 میلیارد دلار در سال 2004 کاهش یافت. تو سال 2002، زمانی که شرکت به رهبری او احتیاج داشت، الیسون ماه ها مدتی رو دور از شرکت گذروند و در عوض به مسابقات جام آمریکا در اوکلند در نیوزیلند پرداخت. تحلیل گران تجارت به کاهش درآمد، 10.9 میلیارد دلار تو سال 2001 به 9.5 میلیارد دلار تو سال 2003، به عنوان نشانه ای از یک مشکل تو شرکت اشاره کردن.

راه حل های جدید لری الیسون

الیسون همچنان دید خودش رو مبنی بر تغییر تمرکز اوراکل به بازار برنامه های اینترنتی اختصاص داد. اوراکل تو سال 2003 با راه اندازی پیشنهادی خصمانه 7.7 میلیون دلاری برای تصاحب شرکت نرم افزار کاربردی PeopleSoft ، صنعت رو به شدت خشمگین کرد. مدیر عاملPeopleSoft ، کریگ کانوی، کارمند سابق اوراکل، الیسون رو به تلاش برای خراب کردن شرکتش متهم کرد. 

دیگران ادعا کردن که این پیشنهاد یک ترفند دیگه ای از لری الیسون برای جلب توجه هستش. وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیق در مورد تصاحب پیشنهادی رو بررسی کرد و شکایتی رو برای جلوگیری از توافق به دلیل ضد رقابتی بودن طرح کرد. وزارت دادگستری ادعا کرد که فقط سه شرکتPeopleSoft ،SAP  و Oracle در این بازار فعالیت میکنن و ادغام دو شرکت میتونه شانس رقابت رو کاهش بده.

تو دفاع از خود، اوراكل ادعا كرد كه تعريف وزارت دادگستری از بازار بسيار محدوده و بسياری از شركت ها در حال توليد انواع مختلفی نرم افزار هستن و میتونن رقابت مناسبی رو ارائه بدن. علاوه بر این، اوراکل به احتمال ورود مایکروسافت به بازار اشاره کرد، این بخشی از دلیلی بود که اون میخواست با خرید PeopleSoft ادغام بشه.

از سال 2004، تحلیلگران همچنان در مورد شیوه مدیریت خودمحوری الیسون و تعهد طولانی مدت اون به این شرکت ابراز تردید میکردن. هنگامی که الیسون به 60 سالگی خود نزدیک میشد، پیشنهاداتی مبنی بر اینکه اون ممکنهاوراکل رو ترک کنه تا به دنبال علاقه خودش تو صنعت بیوتکنولوژی بره، وجود داشت. 

با این حال، در اواسط سال 2004 الیسون همچنان در نقش مدیر عامل شرکت باقی موند و تمرکز خودش رو بر نبرد قانونی بر سر پیشنهاد PeopleSoft و افزایش سهم بازار اوراکل در صنعت نرم افزار کاربردی اینترنت گذاشت. او سپس در سال های بعد تونست موفقیت های شرکت رو به شکلی دیگر رقم بزنه.

شیوه مدیریتی لری الیسون
شخصیت و شیوه مدیریتی لری الیسون

شخصیت و شیوه های مدیریتی لری الیسون

علایق الیسون در خارج از تجارت نرم افزار، مانند عشق اون به مسابقات قایقرانی و علاقه عمیق اون به فرهنگ کشور ژاپن، توجه بسیاری از رسانه های خبری رو به خودش جلب کرد. سبک زندگی مجلل اون، به تصویری از لری الیسون به عنوان شخصیتی پرزرق و برق و کاریزماتیک کمک کرد.

الیسون به دلیل شیوه مدیریتش با انتقادات تندی روبرو شد. استکبار و بی تدبیری او گاهی شرکت و ثروت شخصی اش رو به خطر میانداخت و بسیاری از مدیران با استعداد رو از شرکت بیرون میکرد. اوراکل به داشتن فرهنگ شرکتی بی رحمانه و غیراخلاقی شهرت پیدا کرد. 

به علاوه، اعتبار الیسون اغلب به دلیل گرایش به اغراق در عملکرد اوراکل و محصولاتش خدشه دار میشد. بسیاری از ناظران اعتقاد داشتن که مشارکت لری الیسون در پروژه های دیگه مانند مبارزات انتخاباتی جام اوراکل آمریکا در سال 2002، کار اشتباهی بود که به ضرر تجارتش تمام شد. اون به عنوان یکی از بحث برانگیزترین رهبران تجارت آمریکا، احساسات شدیدی (از وفاداری و تحسین تا نفرت تلخ) رو تو کسایی که با اون کار میکردن ایجاد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات

mood_bad
  • هنوز نظری ارسال نشده است.
  • افزودن نظر